De nieuwe Ikea gids is er bijna. Joepie.
(Op glanzend papier, dan lijkt alles veel mooier dan in het echt.)
Naar het schijnt met een oplage van 180 miljoen exemplaren …
(Hoeveel Billy-kasten zouden er van die bomen voor dat papier kunnen gemaakt worden?)
En dan 'herdenken' we de 'Letteroorlog' van 2 jaar geleden.
Letteroorlog?
Ikea koos dat jaar een ander lettertype.
Voor 2010 was het de letter Futura. Sinds 2010 werd het Verdana.
So what?
Lettergekken werden furieus.
Futura is een tijdloze letter. Strak. Mooi om te zien. Wat zeg ik, Supermooi om te zien.
Verdana is jong en overal aanwezig.
De reacties waren talrijk.
'Stop the Verdana madness!'
'Ikea's image not only loses originality, but also credibility and the reputation that the company has built since the 1940's'
'Words can't discribe my disgust!'
'Ikea, please get rid of Verdana.'
'Horrific'
'Ohh dear.'
'Looks more like a decision made by the finance director than the creative director.'
'Do they want to look cheaper?'
'Ewwww … Yuck! Dont't like it!'
Och, waren alle oorlogen maar zo simpel …