Een kwart cirkelrok op maat tekenen

Dit hier zijn mijn A-lijnrokjes: eentweedrieviervijfzeszeven, acht, negen, tien. (hoezo: verslaafd .)

Hier mijn 'recept' voor de A-lijn rok 1/4de rok.

Een tekening van een ZwierA vind je hier.
Het ineen zetten van de rok vind je hier. Met voering hier.




Gebruik een potlood aan een koord (dat niet uitrekt!) om de cirkels te tekenen.
Het gele vlak op de tekening hieronder is het patroonpapier.
















Vertrek vanuit een rechte hoek op het patroonpapier.
(Aangezien dat patroonpapier nogal groot moet zijn (ongeveer 1.20 m x 1.20 m) kan je ook kranten aan elkaar kleven en eventueel (een deel van) het patroon later overtekenen op wit papier.)
Gebruik deze rechte hoek als midden voor de cirkels.

1 = 2 x omtrek taille : 3,14 (getal komt van formule straalberekening,
pi … remember …?)
2 = roklengte


De stippenlijn geeft het beleg weer.




Een voorbeeld:
Omtrek taille: 82 cm
(2 x 82 cm) = 164 : 3,14 = 52 cm
Je neemt een stuk touw en bindt dit aan een potlood.
Teken nu een (kwart) cirkel met een straal van 52 cm en met als centrum de rechte hoek van het papier. (n°1 op de tekening)
Meet vanaf de taille hoe lang de rok moet worden, bv. 60 cm.
52 cm + 60 cm = de straal (dus ook de lengte van het stukje koord) van de cirkel die de onderkant van de rok aangeeft. (n°2 op de tekening)

Controle: bang om ergens een foutje gemaakt te hebben leg ik altijd een koordje langs de getekende taillelijn om te kijken of het wel klopt …

Vouw het vel (grijze lijn) en je bekomt het patroon van het voor- en achterpand.

Knip het patroon uit en wanneer je het beleg apart wil inzetten knip je ook op die lijn.

Het patroon kan met zijnaden genaaid worden (zakken insteken!). 

Ideaal lijkt mij echter om 2 patroondelen te knippen en het beleg apart in te naaien.
Op die manier kan de rits in de zijkant.
Let op dat je het beleg 4 x uit de stof knipt! (en met naadtoeslag)
(zie uitleg over het naaien van de rok)

Met een beetje geluk kan deze rok uit 70-80 cm geknipt worden wanneer je geen aangenaaid beleg inzet én de rits achteraan inzet. (stofbreedte 1.40).
Met een aangenaaid beleg én rits aan de zijkant (dus 2 volledige panden knippen) zal je 1.50 m nodig hebben.

Wanneer er geen rits maar een elastiek in moet kan de cirkel voor de taille 10 cm lager zodat er voldoende stof is om te rimpelen.

(Een duidelijke handleiding om een rits in te zetten is hier te vinden.)

Je kan altijd een extra strook tekenen (vanuit hetzelfde middenpunt) om een boord aan de rok te krijgen zoals ik bij deze deed.



Nu nog een oproep aan alle naaisters:
ongetwijfeld zijn er nog andere manieren om tot hetzelfde resultaat te komen. 
Misschien wel veel simpeler. 
Laat je het eens weten? Kwestie van dé A-lijn-manier uit te dokteren.

Zij hebben het geprobeerd: 
JoChapeau, een keer gewoon en een keer in tricot en dan nog eens met een extra plooi: SCHITTEREND!
Hilde@home (een knappe variant!)

19 opmerkingen:

lots of lili zei

Ik wil nu al zo lang een a-lijn rok maken. Deze ga ik zeker eens testen, het patroon lijkt verrassend simpel.
Binnenkort maken we met Studio Stik (ons naaiclubje) een rok, wie weet gebruiken we dit patroon wel. Eerst eens testen... :-)
We houden je op de hoogte!

Karen. zei

Leuk!! Ik ga dit zeker eens proberen.. :) bedankt!

Katrientje vanalles zei

leuk dat je dat wil delen

Emma en Mona zei

Ik doe dit voor kindjes zo.

Michaja zei

Ik moet het echt eens uitproberen!

creasies zei

héél leuk! heb het meteen gesaved! :)

zei

Ik had vandaag stof gekocht om mijn eerste rok te proberen! Dit patroon ziet er niet te moeilijk uit! Ik ga het nog is rap testen sé!
Ik wil wel een paspelbandje tussen de rok en het platstuk vanboven... gewoon nog een extra lijn erbij tekenen?

De Merle zei

Jaaaa, rokjes maken, daar is het nu echt weer voor. Bedankt voor je duidelijk patroon. Ik ga het weer eens proberen voor mezelf.
En ik word volger van je blog.
Groetjes,
Karin ---De Merle---

lots of lili zei

Vorige week was er de bloemetjes a-lijn, nu is er de polkadot a-lijn. Merci nogmaals voor de tutorial én voor de link :-). Hier zie je alvast een fotootje van mijn polkadot-rok: http://lotsoflili.blogspot.com/2011/04/polkadot-mood.html.
Volgende week Studio Stik met de Kamiel en Odille tutorial: wanneer alle rokjes af zijn en we fotootjes hebben, sturen we ze zeker door.
Thx, Leonie

Punabella zei

Vanavond is het studio-stik avond en ik heb de rok vandaag aan. De zon schijnt, de kieten kunnen bruinen, rokje voelt goed... Vanavond is het 'showen' geblazen en jouw patroontje introduceren bij een 35-tal dames. Morgen zijn het er opnieuw 35 :-) Dus als iedereen een foto neemt van haar rokje, dan wordt het lijstje heeeeel lang. Alvast bedankt om mijn Punabella-link te plaatsen. Het is een goed model voor mij!

WOLfje zei

Handig zo'n handleiding en ook die van anderen gelinkt.

Carolien zei

Oh, geweldig! Dankjewel!! :-)

JoChapeau zei

Super dit patroon, heb het meteen uitgeprobeerd en vind het gewoon schitterend ! Nu nog de uitwerking op een passend stofje ;-)

* Marinda * zei

De uitleg van Mme Zsa Zsa ken ik wel en heb er ook cirkelrokjes mee gemaakt. Maar een A lijn rokje uittekenen lukte mij als dyscalculant nog niet zo 1-2-3. Hopelijk gaat het met jouw uitleg wél lukken. Ik laat het je later nog weten!

bedankt in ieder geval voor deze blog :)

groetjes,

Unknown zei

super !!!! had eergisteren in een plaatselijke interieurzaak leuke, ouderwetse stofresten gevonden ... heb gisteren en vandaag a-lijn rokje gemaakt met tailleband ... lekker retro ...

Sanne zei

Hèle leuke rokjes! Ik snap je verslaving. Ik ga 'm zo proberen.
Wel heb ik een vraagje: Komen jouw rokjes uit in je taille? Je werkt namelijk met je taillemaat. Ik ben erg klein en voor mij zou hij dan te hoog zitten. Wil 'm graag iets lager hebben. Moet ik dan gewoon de berekening maken met de maat die ik wil gebruiken? (dus iets lager)

Plezier met evt. verdere rokjes :D

Unknown zei

Ja Sanne, ik zou het dan iets lager opmeten. Succes ermee.

Anoniem zei

leuk ik ga er oook een maken

Anoniem zei

Beste Camille,

Ik was op zoek naar een patroon voor een cirkelrok en kwam uw leuke blog tegen. Waarschijnlijk gaat het om eem onoplettendheid, maar om een halve cirkelrok te maken moet je de omtrek niet eerst vermenigvuldigen door 2 om achteraf te delen door pi. Maar gewoon de omtrek delen door pi. En voor een volle cirkelrok delen door pi maal 2.

Mvg