Ik wil dat Ze gaat haken en naaien!

Waarom leren ze op de lagere school niet meer haken of naaien?
Of breien?

Ik moest vroeger ontieglijk veel lapjes haken en breien. Die werden dan samengenaaid tot een zielig beertje. 
En lapjes borduren in de 'op-en-neer-steek' en later in de kruisjessteek. 
Echt leuk vond ik het volgens mij niet. 
Ik weet dat ik een tante had die, als ze eens op bezoek kwam, stiekem mijn lapjes verder afwerkte. Joehoe, blij dat ik dan was!
Maar ik kan nu toch wel haken!

Nu doe ik verwoede pogingen om Haar (acht jaar) te leren haken. Echt enthousiast is ze nog niet. 
Die Tante G. die me vroeger meehielp is er al lang niet meer.
Bij m'n ouders stond nog het naaikistje van Tante G. op zolder. 
Dat heb ik nu bij Haar op de kamer staan met wat wol en borduurgaren. 

Het zag er een beetje saai uit en dus ik heb er wat aan geverfd.
Hopelijk vindt Tante G. het niet erg dat ik haar kistje veranderd heb …


6 opmerkingen:

severien zei

Oh, leren ze dat niet meer? Jammer zeg...
Dan moet ze de microbe maar van jou overkrijgen hé! Dat enthousiasme komt nog wel. Bij mij was't er pas op m'n 18, ik kreeg in de handwerkles altijd onder mijn voeten (had eens een hele tijd averechts gebreid terwijl 't rechts moest zijn, 'k was teveel aan't babbelen) en had er als bijgevolg ook een hekel aan. Maar toen ik er dan x aantal jaar later terug mee wou beginnen, ging het opnieuw leren wel veel gemakkelijker, natuurlijk. :)

His zei

Ik denk dat Tante G dat helemaal prima had gevonden, zolang er maar gehaakt wordt ;)

Greet zei

ha, de mijne kunnen het ook niet zo goed,
kwil het ook niet forceren...
kvind het ook wel jammer dat er niet meer 'genhandwerkt wordt op school! Sowieso komt alles wat niet 'cognitief' is op de laatste plaats in het onderwijs :-(
kheb overigens ook slechte herinneringen aan de naailes in mijn Humaniora, maar nu doe ik niets liever!

Oon zei

O, leuk dat je haar dat nog wil leren. Ik heb er eigenlijk geen idee meer van of ze dat bij ons op school nog leren. In elk geval niet meer in het eerste leerjaar van Zoon.
Ik heb daar eigenlijk wel nog goeie herinneringen aan. De dingen die ik toen gebreid heb, zitten nog altijd ergens bij mijn ouders op zolder.
'Handwerk' (zoals ze dat bij ons noemden) zou trouwens beter bij mijn zoon passen dan iets timmerachtigs, bedenk ik nu. En ik zou het nog niet eens erg vinden. Als hij er tenminste plezier aan zou beleven.

natalie zei

Wauw; wat een mooi kistje !! Heb er toch ook zo eentje dat aan een make-over toe is!

Ik zag je potloodzakjes bij Severien en ik vroeg me af of je misschien zin hebt om te ruilen? Ik maak oorbellen met fimo, allemaal te zien op mn blog...

Liefs,

Natalie

Michaja zei

Ruzie had ik altijd met mijn moeder als ze me wilde leren breien. En ook met mijn naailerases op de middelbare school. Breien kan ik nog steeds niet en het trekt me ook niet maar naaien daarentegen......
Je kistje is super leuk geworden. Ik weet zeker dat tante G dat niet erg zal vinden. Zo mooi dat het is.
Groetjes Michaja